درمان انحراف بینی

درمان انحراف بینی چگونه است ؟

عموما افرادی که دچار انحراف بینی هستند ، یکی از شایع ترین مسائلی که ذهن شان با آن درگیر می باشد ، این است که آیا درمان انحراف بینی بدون جراحی امکان پذیر است ؟

در ارتباط با درمان انحراف بینی ؛ باید عنوان داشت که اصلی ترین راه درمان آن ، جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی می باشد.

تا جایی که به جرأت می توان اذعان نمود که تمامی انحرافات بینی به وسیله جراحی برطرف خواهند شد.

چه عواملی منجر به انحراف بینی می شوند ؟

مسائل وراثتی و تکاملی ، از مهم ترین عوامل زمینه ساز انحراف بینی به شمار می روند.

در این موارد ، تیغه بینی از هنگامی که جنین در رحم مادر است به صورت نامتقارن در طرفین بینی رشد کرده یا این که انحراف بینی در بدو تولد وجود نداشته و به تدریج و با رشد نوزاد نمود یافته است.

از دیگر مواردی که از آن می توان به عنوان عامل ایجاد کننده انحراف بینی یاد کرد ، برخورد ضربه به بینی می باشد.

لازم به ذکر است که برخورد ضربه به بینی می تواند در دوران کودکی یا حتی در زمان تولد ، به بینی وارد شده و منجر به بروز انحراف در تیغه بینی شود.

درمان انحراف بینی

علائم انحراف بینی چیست ؟

از شایع ترین علائم انحراف بینی ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• اختلال تنفس
  • سینوزیت های مکرر و مداوم
  • عفونت یا التهاب غشای مخاطی بینی
  • گرفتگی یا انسداد بینی
  • عفونت های سینوسی مکرر
  • خون دماغ های مداوم
  • خشک شدن مخاط بینی
  • خر خر کردن در حین خواب

در برخی موارد انحراف بینی ، ممکن است سبب بروز آپنه خواب ؛ یعنی قطع تنفس ناگهانی در حین خواب شود.

تشخیص انحراف بینی

افراد در صورت مواجهه با علائم فوق ، باید شک به وجود انحراف بینی نموده و جهت تشخیص آن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه فرمایند. پزشک در وهله اول با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم و چراغ قوه ، اقدام به معاینه بالینی بیمار نموده و در صورتی که از این طریق ، امکان تشخیص قطعی انحراف تیغه بینی میسر نشود بدین منظور از  آندوسکوپ استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید که چنانچه فرد ، تنها به انحراف بینی دچار باشد برای تشخیص ، نیاز به مداخلات تشخیصی دیگری وجود ندارد ؛ اما در صورتی که پزشک احتمال وجود مشکلات دیگری نظیر سینوزیت و مواردی از این قبیل را نیز بدهد ، از سایر روش های تشخیصی اعم از سی تی اسکن نیز بهره خواهد جست.

جراحی انحراف بینی

درمان انحراف بینی بدون جراحی ، در حقیقت جنبه شعاری داشته و تحقق آن امکان پذیر نخواهد بود.

حال از آن جا که تنها راه جهت درمان قطعی انحراف بینی ، انجام جراحی انحراف بینی است در ادامه مقاله به روش های انجام این جراحی اشاره نموده ایم.

روش های جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی ، نیز مانند جراحی زیبایی بینی به دو روش باز و بسته قابل انجام است.

• جراحی انحراف بینی به روش بسته

در جراحی انحراف بینی بسته ، به منظور رفع انحراف بینی برش های ظریفی در بینی بیمار ایجاد می گردد که همگی در داخل بینی وی بوده و در مدت زمان کوتاهی ترمیم خواهند شد.

عدم وجود شکاف در بخش خارجی بینی و نیز دوره درمانی کوتاه از ویژگی های اصلی این روش از جراحی به شمار می رود.

البته ناگفته نماند که به دلیل نبود برش در ناحیه کلوملا یا در حقیقت بخش مابین حفره های بینی ، دسترسی جراح به ساختار داخلی بینی محدود شده و نمی تواند تغییرات قابل توجهی در بینی بیمار ایجاد نماید.

بنابراین امکان انجام جراحی های پیچیده بینی همچون انحراف بینی ، جراحی بینی گوشتی و غیره با تکنیک بسته ، با محدودیت هایی روبرو خواهد بود و از این رو جراحان بینی برای انجام چنین جراحی هایی غالبا جراحی بینی به روش باز را برمی گزینند.

• جراحی انحراف بینی به روش باز

در جراحی انحراف بینی باز ، نسبت به جراحی انحراف بینی به روش بسته شکاف های بزرگ تری در داخل بینی بیمار ایجاد شده و همچنین یک برش ظریف نیز در ناحیه کلوملای بینی وی زده خواهد شد.

هدف از ایجاد برش در کلوملا ؛ این است که جراح بتواند از طریق این قسمت ، پوست بینی را به طور کامل از روی ساختمان بینی بلند نموده و به این ترتیب به کل ساختار بینی اشراف یابد.

قاعدتا این موضوع سبب افزایش تسلط جراح بر روی بینی خواهد شد و همچنین امکان مانور بیشتری به منزله اعمال تغییرات وسیع نیز برای جراح محقق می گردد.

بنابراین با توجه به مواردی فوق می توان گفت که جراحی بینی به روش باز ؛ معمولا انتخاب اول اکثریت جراحان بینی می باشد.

نظرات بسته شده است.

Call Now Buttonتماس با دکتر